Η πρώτη μαρτυρία η οποία καταγράφει τις σχέσεις στοργής μεταξύ ανθρώπων και σκύλων είναι ένα τάφος στην Παλαιστίνη , όπου ο σκελετός του ανθρώπου βρέθηκε αγκαλιασμένος με τον σκελετό ενός κουταβιού . Η Οδύσσεια είναι πιθανότατα η πρώτη λογοτεχνική αφήγηση που περιέχει  την συγκινητική ιστορία του σκύλου-Άργου και την σχέση του τον άνθρωπο-Οδυσσέα.

Τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί σε όλο  τον δυτικό κόσμο έκρηξη στον αριθμό ζώων συντροφιάς . Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ευρώπη υπάρχουν περίπου 47.000.000 κατοικίδιες γάτες  και 41.000.000  σκύλοι. Ο κόσμος της παιδικής ηλικίας περιτριγυρίζεται από πολύ νωρίς, από ζώα. Στα παιχνίδια, στα τραγούδια, στα παραμύθια, στα πρώτα βιβλία, στα καρτούν, στο ζωολογικό πάρκο, στο ίδιο τους το σπίτι άλλα και στο σχολείο με τις πρώτες ζωγραφιές  τα παιδιά έχουν οπτική και ακουστική επαφή με τα ζώα.

Κατά τη παιδική ηλικία η παρουσία ενός κατοικίδιου παρέχει πολλά πλεονεκτήματα όπως είναι η ανάπτυξη ευαισθησίας, η κατανόηση των  αισθημάτων των άλλων, η αυξημένη ανεκτικότητα, η αποδοχή και ο αυτοέλεγχος, η αίσθηση ισορροπίας και η κατανόηση της ιεραρχίας καθώς και η εισαγωγή στην γνώση των φαινομένων της ζωής και του θανάτου, όπως είναι η αναπαραγωγή, η γέννηση, η ανάπτυξη, η ασθένεια, η γήρανση, το φυσικό τέλος. Το ζώο συνεισφέρει στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και είναι μια πηγή ασφάλειας και συντροφικότητας, η οποία προάγει την συναισθηματική ανάπτυξη. Η παρουσία του ζώου βελτιώνει την υγεία των παιδιών τόσο σε συναισθηματικό όσο και σε σωματικό επίπεδο και αυτό το επιτυγχάνει μέσο α) προτροπής για σωματική άσκηση, β) υπακοή σε κανόνες διατροφής,  γ) παιχνιδιού και γέλιου, δ) ευχαρίστηση με την παρατήρηση, ε) της δυνατότητας απόκτησης φίλων.

Την τελευταία εικοσαετία τα ζώα συντροφιάς συμμετέχουν σε ειδικευμένες μεθόδους  παρέμβασης, οι οποίες αναφέρονται ως α) θεραπεία με την βοήθεια των ζώων και β) επικουρική παρέμβαση των ζώων σε ανθρώπινες δραστηριότητες.

Η θεραπευτική βοήθεια των ζώων χρησιμοποιείται στην αντιμετώπιση παιδιών με διαταραχές, όπως προβλήματα λόγου, αυτισμό, απόσυρση ή ψύχωση. Επίσης ,τα ζώα έχουν χρησιμοποιηθεί σε παιδιά με πρόβλημα ελλειμματικής προσοχής και υπέρκινητικότητας, επιθετικότητας, σε ειδικά σχολεία για μαθητές που είχαν αποβληθεί λόγο επαναλαμβανόμενης αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Επίσης, θεραπευτικά προγράμματα παρέμβασης με ζώα έχουν γίνει σε παιδιατρικά τμήματα χρόνιων παθήσεων και ειδικότερα σε ογκολογικά τμήματα με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας ζωής των παιδιών που πάσχουν από χρόνια νοσήματα και νοσηλεύονται για μεγάλα χρονικά διαστήματα στο νοσοκομείο. Κύριο χαρακτηριστικό στα περισσότερα προγράμματα θεραπευτικής παρέμβασης δια μέσου των ζώων σε παιδιά, είναι η ανάπτυξη ισχυρού δεσμού με τα ζώα μέσω απτικής και οπτικής επαφής, διατροφικής και καλλωπιστικής φροντίδας, επικοινωνίας-συνομιλίας για δημιουργική απασχόληση. Τα παιδία χρησιμοποιούν τα ζώα για να εκφράσουν φόβους , να παρηγορηθούν, να αισθανθούν άνετα, να παίξουν , να απασχοληθούν δημιουργικά, να έρθουν σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον.